Sunday, June 6, 2010

PENEROKA FELDA vs PEKERJA LADANG ESTET


Peneroka Felda asalnya mengusahakan ladang. Mereka juga seolah `dijemput' mendiami kawasan Felda yang dikelilingi ladang. Prasarana juga seperti kawasan ladang estet ... cuma mereka lebih mewah kerana sekolah, bangunan kerajaan dan perkhidmatan adalah disediakan oleh kerajaan. Jadi adakah peneroka Felda sama sahaja seperti pekerja ladang estet?
Pasti ada perbezaannya kerana perjuangan mereka juga berbeza. Peneroka Felda berjuang mendapatkan hak milik, menentang penyelewengan pengurusan hasil ladang mereka, melawan kezaliman pentadbiran Felda dan menuntut hak keperluan bagi generasi kedua. Pekerja ladang menuntut gaji yang munasabah, kemudahan prasarana yang lebih baik, kebajikan sebagai pekerja serta kemudahan bagi ahli keluarga mereka. BEZANYA ....
Peneroka adalah pemilik tanah kerana mereka membayar semuanya termasuk cukai, kos pembangunan serta kebajikan mereka... manakala pekerja ladang adalah pekerja yang diberi gaji untuk menjalankan kerja ladang, pemilik ladang adalah tokey ladang yang menanggung semua perbelanjaan dan kos. Peneroka dipilih kerana peluang yang terhad seperti pembeli rumah murah yang juga ditemuduga dulu sebelum berpeluang membeli rumah. Tapi apabila mereka telah menjadi pemilik maka `pemaju' tidak boleh sewenangnya menghalau mereka. Pemaju juga perlu patuh kepada undang-undang jualbeli dan tidak boleh meletakkan harga atau baki harga sesuka hati. Pekerja ladang pula diambil kerja secara kontrak. Jika perkhidmatan mereka tidak memuaskan hati tokey... maka mereka boleh diberhentikan tanpa mengabaikan kebajikan mereka seperti tidak boleh diberhentikan atau dihalau 24 jam. Malah dalam keadaan tertentu wajar diberi pampasan kerana kehilangan pendapatan. Tapi tokey ladang adalah pemilik kuasa `mutlak' dalam menentukan kedudukan pekerjanya. Pekerja boleh memohon gaji yang lebih tinggi tapi tidak boleh menuntut mereka dikekalkan bekerja selamanya. Atau menuntut agar tokey menyerahkan hak ladang kepada mereka. Atau mengkritik cara pengurus ladang menjaga ladang milik tokey mereka yang telah dipersetujui oleh tokey. Tapi pekerja ladang tidak kena membayar sebarang cukai atau kos pembangunan ladang milik tokey mereka itu.
Tapi nampaknya Peneroka Felda telah terkeliru kedudukan mereka sehingga direlakan diperlakukan seperti pekerja ladang estet tapi tetap menanggung bebanan sebagai pemilik. Mungkin ia ada kaitan dengan kebijaksanaan pihak `pemaju'. Bukankah dianggap bijak sekiranya pemaju sebuah taman perumahan setelah mampu menjual keseluruhan lot rumahnya dengan keuntungan yang tinggi, kemudian mampu meyakinkan pembeli rumah agar melanggan semua perkhidmatan semasa dan selepas jualan seperti pendawaian, sekuriti, pembaikan, perparitan (dengan bayaran baru bukan termasuk kos pembelian rumah) dan lebih bijak lagi apabila pembeli rumah tertakluk selama-lamanya kepada semua undang-undang yangg digubal oleh pemaju sendiri (walau pun tidak masuk akal) dan pemaju menetapkan bahawa mana-mana undang-undang di dunia ini yang bertentangan dengan undang-undang mereka maka undang-undang itu dianggap batal. Pembeli rumah itu boleh disingkirkan walau pun telah menjelaskan semua bayaran pembelian rumah. Bahkan semua undang-undang ini ditulis atas pertimbangan dan kepentingan mereka sahaja. Lebih hebat lagi jika kerajaan negeri yang memberi tanah itu untuk dimajukan sendiri pun seolah `tiada kuasa' untuk campurtangan.
Jika peneroka Felda sama seperti pekerja ladang estet maka wajarlah ia dipanggil peneroka pekerja estet Felda. Jika tidak sama maka wajarlah kawasan yang diusahakan oleh Felda dinamakan Wilayah Persekutuan Felda yang memiliki kuasa autonomi tersendiri.
Maka apakah nasib peneroka Felda? Membayar tapi Tergadai

No comments:

Post a Comment