Tuesday, May 11, 2010

Mukadimah Pengenalan

Warga Felda Perihatin telah diasaskan pada pertengahan tahun 2008 lalu di Seremban. Penubuhan badan bukan kerajaan ini telah dicetuskan oleh saudara Haji Muhamad Kamel Yassin bersama saudara Rebin Birham sebagai sebuah badan yang bertindak membela keadilan hak warga peneroka khususnya di Negeri Sembilan.

Asas penubuhan badan ini bukan sebagai suatu landasan untuk mencipta nama tetapi rasionalnya saudara Haji Kamel dan saudara Rebin juga adalah anak peneroka yang secara tersendirinya begitu memahami sosio-budaya yang berlaku dalam warga peneroka Felda. Haji Kamel berasal dari Feldayan Sendayan dan saudara Rebin pula berasal daripada Felda Palong, Jempol.

Penindasan dan kezaliman yang berlaku terhadap warga peneroka yang dengan mudahnya dimanipulasikan oleh Felda telah membangkitkan suatu keazaman dan semangat untuk membela nasib seluruh warga peneroka yang tertindas.

Gerakan badan ini adalah bermatlamat menegakkan hak peneroka dan menjadikan warga peneroka sebagai tuan tanah, bukan lagi menjadi hamba di laman sendiri.

No comments:

Post a Comment